Animatie is niet meer en niet minder dan een stel plaatjes die achter elkaar afgespeeld worden. Doordat de plaatjes van elkaar verschillen lijkt het alsof er beweging ontstaat. Deze beweging wordt beïnvloed door de hoeveelheid plaatjes je in een seconde ziet en door hoe groot of klein de verschillen tussen deze plaatjes dan is.
Een seconde geeft jou de optie om op 24 plekken plaatjes neer te zetten. Dit worden ook wel frames genoemd. Elke plek kan je invullen met een nieuw frame, maar dit kan je ook elke 2 frames doen, waardoor je 12 frames in een seconde maakt. Dit is de standaard voor vloeiende animatie.
Deze animatievorm wordt geprezen om de illusie van levendigheid. De kijker krijgt een constante stroom van plaatjes toegeschoven, waardoor de frames vloeiend in elkaar over lopen. Als je het goed doet, heeft de kijker het niet door dat hij/zij naar een serie beelden zit te kijken.
Limited animatie bevrijd je frames uit deze brei van niet te onderscheiden inbetweens. Hierdoor wordt de waarde van elk individueel frame vergroot en de essentie van animatie onthuld.
De kijker kan duidelijker zien waar animatie uit gemaakt is en welke trucjes er gebruikt zijn om een beweging te suggereren. Het brengt animatie in een ontzettend transparante vorm.