Vloeiendheid suggereren hoeft niet met veel frames. Gebruik de anticipatie en overshoot, of ease in en ease out, om je beweging een bepaalde kracht te geven. Dit tilt het al direct van statische plaatjes, naar een animatie.
Vloeiendheid kan je al heel snel suggereren door de overgang van keyframe naar keyframe een bepaalde impact te geven. Dit hoeft niet met enorm veel frames. Met alleen al 2 extra frames tussen je keyframes kan je al vloeiendheid suggereren. In de meeste gevallen kan je vloeiendheid krijgen door:
Keyframe 1 → Anticipatie → Overshoot → Keyframe 2
Op deze manier kan je de overgang van je keyframe naar keyframe krachtiger maken. Doordat je een anticipatie maakt, een voorbereiding op de beweging, breng je je eerste keyframe eventjes tot leven. Hij maakt zich klaar om naar keyframe 2 te gaan.
Doordat je een overshoot maakt, een overvloed aan kracht, breng je je tweede keyframe tot leven. Je suggereert dat er een hoop gebeurd is, dat er kracht gezet is, om bij keyframe 2 te komen.
Soms wil je juist geen harde en krachtige overgangen tussen frames. Daarvoor gebruik je dan:
Keyframe 1 → Ease out→ Ease in→ Keyframe 2
Een ease is een kleine verandering van je keyframe. Hierdoor snapt je onderwerp niet direct in de keypose, maar wordt het er wat zachter in geleid.
Breakdowns
Wanneer je meer wil vertellen dan alleen de overgang van keyframe naar keyframe, kan je nog breakdowns toevoegen. Een breakdown is een soort tussen keypose, die de beweging meer definitie geeft.
Deze breakdowns hoeven geen compleet nieuw frame te zijn. Een armpje dat in een andere positie komt, terwijl de rest van het lichaam nog steeds in de keypose staat is ook al genoeg.
Om je breakdowns minder plotseling te laten gebeuren, kan je het systeem van anticipatie en overshoot/ease out en ease ook hier gebruiken.
Keyframe 1 → anticipatie → overshoot → Breakdown 1 → anticipatie → overshoot → Keyframe 2
of
Keyframe 1 → ease out→ ease in → Breakdown 1 → ease out→ ease in→ Keyframe 2
Ook zonder nieuwe poses te maken, kan je beïnvloeden hoe iets beweegt.
Dit doe je door te kiezen in welke volgorde je onderdelen van keypose 1 naar 2 gaan.
Variatie door de volgorde waarin je beweegt.
Je anticipatie/overshoot/ease kan ook bestaan uit meer dan 1 frame. Door te spelen met de hoeveelheid onderdelen die je laat bewegen kan je heel gevarieerde bewegingen maken binnen deze set frames.
Zo kan je eerst de anticipatie laten beginnen met alleen een handje, dan de gehele arm. Op deze manier maak je dit weer subtieler, zonder te veel weg te nemen van je keyposes.
Denk na over welk onderdeel de beweging leidt en welk onderdeel als laatste in de keypose moet arriveren.
Wat anticipeert er? Wat overshoot er?
Welk ding loopt achter?