Je hoeft niet op een constante framerate te werken!

Een seconde bestaat uit 24 plekken om nieuwe frames neer te zetten. Dit blijft altijd zo, ongeacht hoeveel nieuwe frames je maakt.

Wanneer je minder frames gebruikt, hoef je minder van deze plekken op te vullen. Je heb nu een vrijheid in waar je je frames op de tijdlijn neerzet. Hierdoor kan je variëren in de framerate en  kan je de energie en het karakter van je beweging beïnvloeden.

Wanneer je limited animatie gebruikt, gebruik je minder nieuwe frames in een seconde. Hierdoor hebben je frames minder de kans om te verdwijnen in de massa. Je kan 8 plaatjes in een seconde plakken, 6 plaatjes, of zelfs nog minder.

In vloeiende animatie worden de nieuwe frames evenredig verdeeld over de tijdlijn. Dit kan je ook doen wanneer je minder frames hebt. Met 8 frames per seconde, betekent dat  je elke 3 frames een nieuw plaatje maakt. Met 6 fps maak je elk 4 frames een nieuw plaatje, met 4 fps maak je elke 6 frames een nieuw plaatje. Enzovoorts.

Ook al maak je minder frames in een seconde, de 24 plekken om nieuwe frames neer te zetten blijven nog steeds bestaan. Omdat je nu niet al deze plekken op moet vullen, heb je een vrijheid in waar je je frames op de tijdlijn neerzet. Door te variëren in de framerate kan je de energie en het karakter van je beweging beïnvloeden.

Je kan bijvoorbeeld op het ene moment elke 2 frames een nieuw plaatje zetten, om een vloeiende beweging te krijgen. Op het andere moment maak je elke 8 frames een nieuw plaatje, om zo een hakkelige beweging te krijgen.

Daarnaast kan je framerates compleet mixen. Je kan een plaatje eerst 3 frames laten staan, dan 5 frames, dan 8 frames, en dan weer 2 frames.

Ronddraaiende stipjes op enkels (elk frame een nieuw frame), dubbels (elke twee frames een nieuw frame) en een gevarieerde framerate.

Limited animatie sluit vloeiende animatie dus totaal niet uit. Je mag alsnog op dubbels animeren, maar dit is geen vereiste meer, want je hoeft je niet meer aan 1 framerate te houden. Als animator heb je nu de vrijheid om te kiezen welke framerate je gebruikt en wanneer je dit gebruikt.